Σενάριο Φυσικής

1. ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

1.1 Θεωρητικό πλαίσιο

Περίληψη

Η σχεδίαση του σεναρίου για τη διδασκαλία της συγκεκριμένης ενότητας στηρίχθηκε στην αναγνώριση της σημαντικής επιρροής των ακουστικών ερεθισμάτων στην ψυχολογική και ψυχοσωματική κατάσταση των παιδιών. Το σενάριο εντάσσεται στα πλαίσια διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, έτσι ώστε τα παιδιά να αλληλεπιδράσουν πειραματικά με υλικά, με σκοπό την παρατήρηση και κατανόηση της λειτουργίας της ακοής και της ανατομίας του αυτιού.

Με βασικό στόχο την κατανόηση των παιδιών ότι με το όργανο της ακοής που εδρεύει στο εσωτερικό του αυτιού, αντιλαμβανόμαστε τις διάφορες κατηγορίες των ήχων, όπως τις φωνές, τους κρότους, τους ψιθύρους, τους θορύβους, αναπτύσσεται το ενδιαφέρον τους  για το ηχητικό περιβάλλον και το σενάριο διδασκαλίας επεκτείνεται διαθεματικά στο μάθημα της Μουσικής Αγωγής.

Στο σενάριο αξιοποιούνται  τα εκπαιδευτικά λογισμικά «Φυσικά Ε΄- ΣΤ΄ Δημοτικού» του Π.Ι και η ψηφιακή «Εγκυκλοπαίδεια του Ανθρώπινου Σώματος». Επίσης τα λογισμικά γενικής χρήσης Inspiration για την κατασκευή εννοιολογικού χάρτη, στο στάδιο της αξιολόγησης και ομαδοποίησης των ιδεών- εφαρμόζοντας τη διδακτική τεχνική καταιγισμού ιδεών (brainstorming) -  καθώς και το Hot Potatoes για την τελική αξιολόγηση. Απαραίτητα κρίνονται ο επεξεργαστής κειμένου και η σύνδεση με το διαδίκτυο.

Τελικό στόχο εκπαιδευτικής εφαρμογής, αποτελεί η κατασκευή ιστοσελίδας με τα στάδια υλοποίησης του σεναρίου και η ανάρτησή της στο διαδίκτυο.

Το σενάριο βασίζεται στο ερευνητικά εξελισσόμενο διδακτικό μοντέλο, το οποίο υποστηρίζει τους μαθητές για τη συμμετοχική και ανακαλυπτική μάθηση του φυσικού κόσμου. 

Λέξεις κλειδιά: Ακοή, αυτί, ήχοι, ακρόαση, πειραματική διερεύνηση, συνεργατική μάθηση